Beijing Readies USD 6.2m Digital Yuan Trial Di tengah Tuntutan Persaingan Utama Adalah Bitcoin

Beijing Readies USD 6.2m Digital Yuan Trial Di tengah Tuntutan Persaingan Utama Adalah Bitcoin

Projek yuan digital China nampaknya memasuki tahap akhir percubaannya, dengan satu lagi rancangan yang dirancang - kali ini di ibukota negara itu, Beijing.

Seperti hadiah sebelumnya di bandar-bandar seperti Shenzhen dan Chengdu, token akan diedarkan dalam undian - dengan beberapa penduduk yang bernasib baik diberi sampul surat digital merah "bertuah" yang mengandungi akses ke token mereka. Ini kemudian akan dapat diakses melalui dua aplikasi perbankan, dengan sejumlah pedagang fizikal dan dalam talian dapat memproses pembayaran melalui aplikasi mereka sendiri atau peranti Point-of-Sale.

Menurut CNBC, yang memetik Biro Pengawasan dan Pentadbiran Kewangan Tempatan Beijing, pemberian terbaru akan menyaksikan USD 6.2 juta diedarkan di ibu kota, dengan 200.000 "sampul surat" - masing-masing berisi sekitar USD 31 - akan dikirim. Penduduk perlu mendaftarkan minat mereka sebelum tarikh akhir 7 Jun.

Lokasi percubaan terbaru adalah penting: Beijing berharap tokennya siap dipamerkan kepada dunia pada Sukan Olimpik Musim Sejuk, yang akan diadakan di ibu kota pada bulan Februari 2022. Persiapan telah berlangsung selama berbulan-bulan, dengan ATM khas yang mampu mengeluarkan token yuan digital kepada pelawat bukan Cina yang kini diadili di Beijing.

Pakar bebas minggu lalu mendakwa bahawa China sedang dalam perjalanan untuk mencapai sasaran peluncuran Sukan Olimpik Musim Sejuk yang dikenakan.

Tetapi sementara ada yang berteori bahawa China mengejar USD dengan mendorong ke depan dengan agresif dengan pelancaran yuan digitalnya, ada yang berpendapat bahawa sasaran sebenarnya adalah Bitcoin (BTC).

Ray Dalio dari Bridgewater Associates memberitahu CNBC bahawa yuan digital boleh muncul sebagai pesaing untuk BTC.

Dia berkata:

"Sekiranya terdapat pengantarabangsaan RMB dan dengan itu kadar faedah yang sesuai seiring dengan penetapan harga mata wang, maka itu akan menjadi alternatif yang sangat baik bagi banyak orang."

Dia menambahkan bahawa yuan digital akan mempunyai "kebaikan dan keburukan," sambil menambah bahawa salah satu kelemahannya adalah kurangnya privasi - tetapi menambahkan bahawa "sebenarnya tidak begitu banyak privasi [dengan bitcoin]." ( Ketahui lebih lanjut: Taproot, CoinSwap, Mercury Wallet, dan State of Bitcoin Privacy pada tahun 2021)

Dan Dalio mendakwa bahawa ketika datang ke mata wang pada masa akan datang, orang akan melihat yang mana - baik itu digital fiat atau "mata wang alternatif" seperti BTC - mereka akan memilih "yang mempunyai asas terbaik - dan itu akan menjadi mengancam negara. "

Dia juga mengatakan bahawa "suatu hari kita akan" melihat dolar digital dilancarkan, walaupun dia mengakui bahawa Amerika Syarikat "ketinggalan dalam hal ini," dan mungkin tidak begitu menarik bagi para pelabur seperti tanda China.

Dalio berkata:

"USD digital pasti akan menjadi besar [...] dan dapat dilaksanakan, tetapi itu tidak bermakna ia akan menjadi [fiat digital] yang paling kompetitif. Ini tidak akan setanding dari segi harga, pengembalian dan penawarannya sebagai simpanan kekayaan. "

Sementara itu, laporan dari outlet media milik negara Xinhua mengenai tindakan keras penambangan crypto China baru-baru ini disimpulkan dengan menyatakan bahawa jika BTC dan crypto lain "hanya dibeli dan dijual sebagai komoditi maya," maka "orang biasa akan diberi kebebasan untuk turut serta urus niaga atas risiko mereka sendiri. "

Masalahnya adalah, penulis mendakwa, bahawa crypto sering "dikemas" sebagai alat "spekulatif" yang menawarkan "keuntungan besar," yang bermaksud "perlu untuk memperketat [peraturan]" dan "melindungi kepentingan umum."

Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!